نکات اجرایی لوله‌ کشی پنج لایه؛ چگونه لوله کشی پنج لایه را اجرا کنیم؟

لوله پنج لایه برای ساختمان‌ها استفاده می‌شود و برای نصب این سیستم، باید طراحی دقیق، استفاده از مواد با کیفیت، نصب دقیق لوله‌ها، حمایت مناسب، آزمون فشار و رعایت اصول ایمنی را رعایت کرد. در این مقاله به بررسی دقیق نکات اجرایی لوله کشی پنج لایه پرداخته‌ایم،برای کسب اطلاعات بیشتر همراه ما باشید.
نکات اجرایی لوله کشی پنج لایه
آنچه در این مطلب خواهید خواند

توجه به نکات اجرایی لوله‌ کشی پنج لایه به این دلیل حائز اهمیت است که این روش اصول و قوانین خاص خود را دارد و عدم اجرای صحیح آن منجر به مشکلاتی مثل زنگ‌زدگی، خوردگی و در‌نتیجه؛ کاهش عمر مفید لوله‌ها و کاهش کارایی سیستم آب‌رسانی و گرمایشی، نشت آب و احتمال آسیب به ساختمان و هزینه‌های اضافی برای اصلاحات و تعمیر می‌شود. از طرف دیگر مزایای بی‌شمار لوله‌کشی پنج لایه به‌دلیل استفاده همزمان از فلز و پلیمر در ساخت ‌آن مثل مقاومت بالا در برابر تغییرات دمایی، ضربه و انواع فشارها، انعطاف پذیری بالا ،عدم زنگ‌زدگی و خوردگی و همچنین به دلیل سهولت اتصال و کاهش نیاز به انواع ابزار و حمل و نقل آن‌ها و درنتیجه کاهش هزینه‌های نصب و نگهداری سبب دوچندان شدن اهمیت این نوع لوله‌کشی شده‌است.

مراحل اجرایی لوله‌ کشی پنج لایه

لوله‌های‌پنج لایه از ۲ لایه پلیمری در لایه اول و آخر و یک لایه فلزی در لایه میانی و ۲ لایه چسب بین لایه‌های فلزی و پلیمری تشکیل شده‌اند. این‌ لوله‌ها بسته به نوع پلیمر و چسب به‌کار رفته در آن‌ها به انواع مختلفی تقسیم شده‌اند. بنابراین؛ بهتر است ابتدا درباره انواع مختلف آن‌ها، تفاوت‌ها وکاربردشان برای سیستم‌های مختلف اطلاعات لازم را دریافت کنید تا با انتخاب نوع صحیح لوله پنج لایه و توجه به نکات اجرایی لوله‌ کشی پنج لایه بتوانید یک سیستم بی‌نقص را در ساختمان خود اجرا کنید.

مرحله اول لوله‌کشی پنج لایه: برش لوله پنج لایه

در ابتدا بر اساس نیاز، لوله‌های پنج لایه را در رول‌های مختلف برش می‌دهند. به گونه‌ای که رول‌های سایز ۱۶ تا ۳۲ میلی‌متر توسط قیچی مخصوص و رول‌های سایز ۴۰، ۵۰ و ۶۳ میلی‌متر توسط دستگاه لوله‌بر بریده می‌شود.

مرحله دوم اجرای لوله‌کشی پنج لایه: خم کردن لوله پنج لایه

لوله‌های پنج لایه به‌دلیل انعطاف پذیری بالایی که دارند به راحتی خم می‌شوند. براساس سایز و قطر لوله‌ها به ۳روش مختلف آن‌ها را خم می‌کنند.

  • خم کردن لوله‌های سایز کوچک با قرار دادن انگشتان شصت در وسط لوله انجام می‌شود.
  • خم کردن لوله‌های سایز متوسط توسط فنر صورت می‌گیرد.
  • لوله‌های سایز ۱۶ تا ۳۲ میلی‌متر توسط دستگاه خم‌کن، خم می‌شوند. به‌طوری که ابتدا لوله را در قسمت دهانی شکل دستگاه قرار می‌دهند سپس با فشار آوردن به دسته دستگاه، لوله به آرامی خم می‌شود.

مرحله سوم لوله‌کشی پنج لایه: کالیبراسیون لوله پنج لایه

عمل کالیبراسیون برای اتصال صحیح و ارتباط درست بین لوله‌ها امری ضروری است و به ۲ دلیل انجام می‌شود:

  • پس از برش دادن لوله با قیچی ممکن است شکل دهانه تغییر کند با کالیبره کردن شکل آن به حالت اولیه برگشته می‌شود و دایره می‌شود.
  • ایجاد شرایط صحیح برای ورود اورینگ‌ها با ایجاد پخ ۴۵ درجه در دهانه لوله.

ابزار مورد نیاز برای کالیبر کردن لوله‌ها بر اساس سایز آن‌ها انتخاب می‌شود. ابتدا ابزار تنظیم را به آب آغشته کرده و وارد لوله می‌کنند و خلاف جهت عقربه‌های ساعت می‌چرخانند تا شکل دایره در درون لوله ایجاد شود که با تیغه ابزار می‌توان پخ ۴۵ درجه را نیز ایجاد کرد. پس از اتمام کار نیز تیغه ابزار را بدون هیچ‌گونه چرخشی خارج می‌کنند.

مرحله چهارم لوله‌کشی پنج لایه: انتخاب نوع اتصالات لوله پنج لایه

این مرحله به ۳ روش اتصالات کوپلی، پرسی و دند‌ه‌ای (رزوه‌ای) انجام ‌میگیرد.

  • نکات اجرایی لوله کشی پنج لایه با اتصالات کوپلی

برای اتصال لوله با اتصالات کوپلی ابتدا باید مهره را وارد لوله کرده و کالیبر نموده و سپس حلقه برنجی را وارد کرد. در این قسمت نباید به حلقه برنجی فشاری وارد کرد زیرا ممکن است سبب شکستگی و در‌نتیجه نشتی در آن شود. در انتها باید اتصال کوپلی را به محلول رقیق آب و مایع ظرفشویی آغشته کنیم و آن را وارد لوله کنیم و با بستن مهره روی آن توسط آچار مناسب، عمل آب‌بندی را تکمیل کنیم.

  • نکات اجرایی لوله‌ کشی پنج لایه با اتصالات پرسی

به‌دلیل یک پارچه بودن ماسوره و اتصال، در این نوع از اتصالات عمل آب بندی توسط دو اورینگ روی ماسوره پس از پرس کردن صورت می‌گیرد.

  • نکات اجرایی لوله‌ کشی پنج لایه با اتصالات دنده‌ای (رزوه‌ای)

در اتصالات دنده‌ای ابتدا مهره روی حلقه قرار می‌‌گیرد و پس از کالیبر کردن لوله، حلقه ماسوره را به داخل لوله فرو می‌کنند. سپس حلقه تک ارینگ ماسوره را وارد پخ ۴۵ درجه می‌کنند. از محلول رقیق مایع ظرفشویی می‌توان برای کاهش اصطکاک سطح داخلی لوله و ارینگ استفاده کرد. در اتصال دنده‌ای، آب‌بندی با وارد کردن نیرو بر آچار و روی حلقه ماسوره ایجاد می‌شود و سپس با بستن مهره، حلقه روی لوله ثابت می‌شود و آب‌بندی اتصال تکمیل می‌شود.

اجرایی لوله‌ کشی

مرحله پنجم اجرای لوله‌کشی پنج لایه ‌استفاده از دستگاه پرس شارژی ـ هیدرولیکی

این دستگاه شارژی – هیدرولیکی بوده و از آن برای پرس کردن اتصالات لوله پنج لایه استفاده می‌شود و دارای برد الکترونیکی و سیستم هیدرولیکی است. برای استفاده صحیح از آن و افزایش کیفیت لوله‌کشی پنج لایه و عمر دستگاه باید به نکات کاربردی هنگام استفاده از دستگاه توجه کرد. مشخصات و نکات کاربردی دستگاه نیز توسط برچسب روی دستگاه زده شده است.

این دستگاه دارای قطعات زیر است:

  • جعبه پرس که حاوی دستگاه پرس، باتری و شارژر آن است.
  • جعبه فک که حاوی فک‌های ۱۶ تا ۳۲ میلی‌متری است.

در زمان لوله‌کشی باید به چه مواردی توجه کنیم؟

برای داشتن یک سیستم بی‌نقص و افزایش طول عمر لوله‌ها باید به نکات اجرایی لوله‌ کشی پنج لایه توجه زیادی داشته باشیم.

  • عایق بندی: لوله‌های روکار به‌دلیل بالا بودن احتمال آسیب آن‌ها و لوله‌های توکار به‌دلیل عدم دسترسی به آن‌ها، پس از اتمام کار باید عایق بندی شوند تا در برابر آسیب و خوردگی و همچنین گرما، سرما و یخ زدگی و نور خورشید محافظت شوند.
  • شیب بندی: برای جلوگیری از تجمع آب و درنتیجه؛ ایجاد فشار باید شیب‌بندی لوله‌ها به طور صحیح انجام شود.
  • انجام تست‌های مناسب: برای مثال می‌توان قبل از پوشاندن لوله‌ها از تست‌های فشار برای اطمینان از مقاومت لوله‌ها استفاده کرد.
  • ثابت نگه داشتن لوله‌ها: برای جلوگیری از حرکت و لرزش لوله‌ها باید با استفاده از مهار‌های مناسب، لوله‌ها را کاملا فیکس کرد.
  • اتصالات مناسب: لوله‌های پنج لایه براساس نوع کاربرد خود توسط اتصالات ویژه‌ای به یکدیگر متصل می‌شوند. برای جلوگیری از انواع آسیب، شکستگی و نشتی باید نوع صحیح اتصالات را انتخاب کرد.
  • انتخاب مسیرهای درست: در سیستم‌های توکار به هیچ وجه نباید از مسیرهای افقی روی دیوار استفاده کرد. همچنین؛ باید مراقب اعمال وزن اضافی روی لوله‌ها باشیم و در صورت نیاز از صفحه‌های مناسب روی آن‌ها استفاده کنیم.

کاربرد لوله‌های پنج لایه

امروزه لوله‌‌کشی پنج لایه به‌دلیل مزایای زیادی که دارد جایگزین روش‌های قدیمی‌تر شده‌است. این نوع لوله‌کشی کاربرد زیادی از جمله در لوله‌های آب گرم و سرد ساختمان، لوله‌های رادیاتور و شوفاژ، سیستم گرمایش از کف، صنایع مختلف نظیر نفت، گاز، پتروشیمی، غذایی و دارویی، انتقال گازهای پزشکی و دیالیز، سیستم انتقال هوای فشرده دارد.

رعایت نکات اجرایی لوله‌ کشی پنج لایه در مراحل لوله‌کشی الزامی است

انتخاب دقیق موادی که در برابر خوردگی و تغییرات دما و فشار مقاوم هستند، استفاده از ابزار مناسب برای برش و خم کردن لوله‌ها، کالیبره کردن و عایق بندی صحیح، محافظت از لوله‌ها و رعایت استانداردهای ایمنی، استفاده از مواد باکیفیت و اطمینان از اجرای صحیح لوله‌کشی پنج لایه و در‌نهایت کمک گرفتن از افراد متخصص از جمله مواردی است که باید توجه کرد.

لوله‌کشی پنج لایه با توجه به مزایا و ویژگی‌های منحصر به فرد خود، انتخابی هوشمندانه و مدرن برای سیستم‌های آبرسانی و گرمایش در ساختمان‌هاست. اجرای دقیق و حرفه‌ای این نوع لوله‌کشی می‌تواند منجر به بهره‌وری بالاتر، کاهش هزینه‌های نگهداری و طول عمر بیشتر سیستم شود. رعایت نکات اجرایی مهم و استفاده از مواد و اتصالات با کیفیت، به شما اطمینان می‌دهد که سیستم لوله‌کشی شما در شرایط بهینه عمل خواهد کرد و نیازهای شما را به بهترین شکل ممکن برآورده می‌کند.

اگر به دنبال راهکاری مطمئن و کارآمد برای پروژه‌های ساختمانی خود هستید، لوله و اتصالات پنج لایه بهترین انتخاب برای شما خواهند بود. این محصولات با دارا بودن استانداردهای بین‌المللی و کیفیت بالا، نه تنها عمر طولانی دارند بلکه نصب و نگهداری آسانی نیز دارند. با انتخاب لوله‌های پنج لایه، شما به بهره‌وری بالا و کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری دست خواهید یافت.

برای اطلاعات بیشتر و خرید لوله و اتصالات پنج لایه، می‌توانید با تیم‌های متخصص و مجرب ما در ارتباط باشید. تیم ما آماده‌اند تا شما را در تمامی مراحل خرید و نصب یاری دهند و به شما مشاوره تخصصی ارائه دهند. با سرمایه‌گذاری در محصولات با کیفیت، از مزایای بی‌شمار آن‌ها بهره‌مند شوید و آسایش و راحتی را به خانه‌ها و محل کار خود بیاورید.

هم‌اکنون اقدام کنید و با انتخاب لوله و اتصالات پنج لایه، از پیشرفت و به‌روزرسانی در سیستم‌های آبرسانی و گرمایش خود لذت ببرید. تصمیم امروز شما، آینده‌ای مطمئن‌تر و راحت‌تر را رقم خواهد زد.

سوالات متداول

جنس لوله پنج لایه از چیست؟

لوله‌های‌پنج لایه از ۲ لایه پلیمری در لایه اول و آخر و یک لایه فلزی در لایه میانی و ۲ لایه چسب بین لایه‌های فلزی و پلیمری تشکیل شده‌اند.

مزایای استفاده از لوله‌های پنج لایه چیست؟

مقاومت بالا در برابر تغییرات دمایی، ضربه و انواع فشارها، انعطاف پذیری بالا ،عدم زنگ‌زدگی و خوردگی و سهولت اتصال، مقاومت در برابر اسیدها و بازها و انواع مواد شیمیایی.

کاربرد لوله‌های پنج لایه چیست؟

لوله‌های آب گرم و سرد ساختمان، لوله‌های رادیاتور  وشوفاژ، سیستم گرمایش از کف، صنایع مختلف نظیر نفت، گاز، پتروشیمی، غذایی و دارویی، انتقال گازهای پزشکی و دیالیز.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

ارسال لیست خرید

ایجاد پیش فاکتور توسط کارشناس ( در کمتر از 3 ساعت )

لطفا اطلاعات و فایل های مورد نیاز رو برای کارشناسان ما ارسال کنید